Den 26 november hölls ett digitalt avslut av höstens BootUp – LEADs tre månader långa affärsutvecklingsprogram för de tidiga bolagen. Under en så kallad DemoDay pitchade deltagarna för ett tjugotal investerare. Elva bolag deltog i programmet och under avslutningsmomentet korades även vinnaren av LEAD BootUp Meeting Challenge, vilket är en utmaning som fokuserar på vem som lyckades boka in flest kundmöten under programmets gång. Det var med hela 42 digitala kundmöten som Markus Thornberg och Victor Borén på MicroDri korades som vinnare och fick ta emot en check på 10 000 kronor. 

– Att ha vunnit LEAD meeting challenge, ett mycket roligt inslag i BootUp, är väldigt kul och vi är mycket tacksamma för det fina priset! Tävlingsmomentet fick oss att bli extra motiverade och vi använde tillfället till att utforska nya områden av värdekedjan där vi kontaktade aktörer vi tidigare inte pratat med, med målsättningen att fördjupa våra kunskaper inom olika delar av affärsmodellen för att bättre förstå helheten, säger Markus Thornberg och Victor Borén som driver startupbolaget MicroDri.

BootUp lägger grunden för framgångsrika tech-bolag och under programmets gång hjälper LEAD entreprenörer att skapa en grund för sitt bolagsbyggande så att de sedan kan utveckla sina affärsidéer till skalbara tillväxtbolag. Under ett tre månaders intensivt program får entreprenörerna tillgång till metoder och verktyg inom bland annat finansiering, produktutveckling, sälj och marknad från våra affärscoacher, med målet att kunna utveckla och skala upp sina tech-startups.

– BootUp är ett riktigt bra och upplyftande program där vi som deltagare får lära oss grunderna i affärsutveckling baserat på den metodik LEAD lär ut till alla bolag. För oss det varit en påminnelse i vad som är de viktiga aspekterna då man ska bygga ett företag och vi tar även med oss flera nya lärdomar från att ha träffat och lärt känna andra inspirerande entreprenörer. Detta utbyte mellan oss deltagare är en mycket stor del i programmet och något som accelererat vår resa personligt och företagsmässigt.

MicroDri har haft stort fokus på att upprätta nya kontakter, att iterera affärsmodellen och fördjupa relationer med befintliga partners – vilket tillsammans har resulterat i nya internationella samarbeten, en bättre förståelse för kunden och vad deras värdeerbjudande är.

– Att programmet varit mestadels digitalt under hösten har fungerat bra, där till och med DemoDay gick att utföra digitalt, och BootUp har varit en extra grej att se fram emot under veckorna när man ibland suttit isolerad länge.

Markus och Victor började sin resa hos LEAD som Entrepreneurs in Residence förra året. Entrepreneurs in Residence är ett sex månader långt traineeprogram där en noga utvald grupp framtida entreprenörer får den unika möjligheten att arbeta och utveckla innovativa idéer från en idéportfölj som har stor potential, men som saknar någon som arbetar aktivt med att ta lösningen ut på marknaden. Under programmet utbildas och coachas de av LEADs erfarna affärscoacher med fokus på att förmedla verktyg och metoder för framgångsrikt bolagsbyggande. Målet med programmet är att skapa fler bolag i regionen, vilket både skapar nytta och bidrar till utveckling av produkter och tjänster, men även leder till nya, attraktiva arbetstillfällen i framtiden, samt större entreprenörskap. Markus och Victor lyckades under Entrepreneurs in Residence-programmet hitta en idé som de brann för. De utvecklade idén till ett bolag och deltog i BootUp för att vidareutveckla affärsidén till ett skalbart tillväxtbolag.

– Som Entrepreneurs in Residence lärde vi oss grunderna på djupet och det har varit en fantastisk bas att stå på när vi efter programmet bildat egna bolag och nu driver MicroDri som är en startup med hjärtat i avancerad teknologi. När vi kom med i BootUp såg vi det som en chans att fräscha upp minnet på den teori LEAD lär ut och en chans att vidga vyerna, där vi kunde bolla våra nya lärdomar med coacherna som deltog och de andra entreprenörerna i programmet. BootUp är ett unikt program som är väldigt förmånligt för deltagarna, då det man lär sig hade kostat så mycket mer tid och pengar utanför programmet – därför rekommenderar vi alla som har en idé/företag att söka för att få den där extra kicken som kommer ta en till nya höjder!