LEAD-alumnen iMatrics revolutionerar mediabranschen och bidrar till omställningen från gammal print, till den nya moderna världen. Med sin expertis inom avancerad textanalys och autotaggning av metadata, och med hjälp av AI och machine learning, utvecklar de skräddarsydda digitaliseringslösningar för mediaföretag. 

iMatrics resa har varit minst sagt krokig. Kantad med gupp och utmanande, som en startupresa ofta är. Bolaget hade tekniken och en produkt som användarna ville ha, men fick byta koncept flera gånger för att hitta vägen mot lönsamhet. Det räcker nämligen inte med en bra produkt, du måste också säkerställa att det finns en reell affärsmöjlighet, en efterfrågan från aktörer som är beredda att betala för den. Idag har de hittat rätt; en lösning som skapar ett stort värde för en hel bransch.

Med sitt analysverktyg för textdata skapar iMatrics autotaggning av innehåll. Det hjälper publicister att skapa en metadatabas av hög kvalitet för sin digitala resa. På så sätt ger det medieföretagen kontroll över innehållet de publicerar, vad som konsumeras och av vem, när och hur det konsumeras. De kan analysera och kategorisera sina flöden av artiklar så att de kan erbjuda sina läsare mer relevanta texter – och därmed öka deras vilja att betala för innehållet. 

Idag har iMatrics kunder i både Sverige och utomlands och växer i hög takt. De är ett tydligt exempel på vikten av att förstå sin marknad. Att hypoteserna måste ifrågasättas och bekräftas av de personer som har nytta av dem. Nu ser de på en ljus framtid och siktar på att bli ett miljardbolag och en unicorn, som Östergötland och Sverige kan se på med stolthet.