Det var med stor glädje och lite vemod som Nordic Energy Audit (NEA) sparkades ut på LEADs sommarfest i torsdags. Energieffektiviseringsbolaget med rötter i Linköping har haft en händelserik resa på LEAD och är nu redo för nästa steg i tillväxtresan – nu som LEAD-alumn.

Kantad med gupp och krokig, precis som en startupresa ska vara. Nordic Energy Audits resa på LEAD har minst sagt varit spännande. Ett bolag som var före sin tid. När energieffektivisering ännu inte var prioriterat visste vd Tomas Kindstedt att de hade något stort på gång. Nu, några år senare, har det blivit dags för NEA att lämna LEAD och stå på egna ben. De har bevisat att de har alla förutsättningar för att bli ett framgångsrikt tillväxtbolag.

Sprunget ur forskning vid Linköpings universitet och tack vare spetskompetens inom industriell energieffektivisering har bolaget utvecklat produkten NEAD – en plattform som strukturerar och förenklar datahantering. Idén kommer från den energikartläggning alla stora företag behöver rapportera regelbundet. Genom NEA:s verktyg blir det inte bara enklare att upprätta rapporten, företagen får dessutom en ny förståelse i den och kan på så sätt effektivisera den egna energianvändningen och få kontroll över sin klimatresa.

För det är detta som Tomas och NEA verkligen brinner för. Med en vision om en värld utan energiförluster strävar bolaget efter att öka takten för hållbarhet och uppnå våra klimatmål. De kombinerar helt enkelt ekonomisk, miljömässig och organisatorisk nytta – på riktigt.

– NEA är ett bolag som legat före sin tid i kompetens och förståelse kring effektivisering och optimering av energi. Genom sin unika kompetens kan de med konsulttjänster och sin mjukvara kartlägga och öka förståelsen kring energikonsumtion hos olika verksamheter vilket jag tror och hoppas blir en ny ”Golden Standard” för en minskad energiförbrukning och en hållbarare värld, säger Tomas Larson, en av de affärscoacher som har coachat bolaget på LEAD.

Under den traditionsenliga ceremonin sparkades bolaget ut med guldsko, blommor och säljklocka. Guldskon symboliserar det gyllene avtryck de har gjort hos LEAD. Samtidigt vittnar den om att de är redo för nästa kliv på startupresan. Säljklockan ska de sätta upp på sitt nya kontor i Cleantech Park för att fortsätta ringa vid varje stor affär och fira sina framgångar, något som LEAD är övertygade om kommer att bli många.